پایگاه خبری ستاره ها - پربيننده ترين عناوين اجتماعی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/public/society Wed, 17 Jul 2019 04:35:10 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Wed, 17 Jul 2019 04:35:10 GMT اجتماعی 60 ماجرای عنایت امام رضا (ع) درسرنگونی پهپاد آمریکایی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163250/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس، سردار امیرعلی حاجی‌زاده در مراسم اهدای نشان خادمی حضرت رضا(ع) توسط تولیت آستان قدس رضوی به نیروهای نظامی که موجب سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی شدند، با بیان اینکه این عملیات ابعاد مختلفی داشت که باگذشت زمان روشن می‌شود، اظهار داشت: عملیات سرنگونی پهپاد آمریکا در آسمان ایران به تعبیر مقام معظم رهبری از همه جهات موفق بوده است، این عملیات هیمنه استکبار جهانی را شکست و اسکلت پوسیده و ترک خورده استکبار را برای همه روشن کرد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این پیروزی را حاصل توسل به امام رضا (ع) خواند و اظهار کرد: حدود یک ماه قبل از این عملیات به حرم مطهر رضوی مشرف شده بودیم، در آن تشرف از امام رضا (ع) خواستیم که شرایطی را فراهم آورند تا بتوانیم اقتدار نظام را به دشمن نشان دهیم، بنابراین این پیروزی را حاصل عنایت حضرت رضا (ع) می‌دانیم. وی اظهار کرد: دنباله‌های آمریکا از ایران سیلی خورده بودند، اما برای اولین‌ بار بود که اقتدار ایران اسلامی در برابر آمریکا نشان داده می‌‎شد. سردار حاجی‌زاده ویژگی نیروهای هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تبعیت محض از منویات ولایت خواند و بیان کرد: تمام تلاش ما پر کردن مشت ولایت در برابر دشمنان و مستکبران است و رمز موفقیت خود را تبعیت از ولایت می‌دانیم و معتقدیم هرجا در کشور از خط ولایت فاصله گرفته شده، آنجا محل خسران بوده است. ]]> عمومی Tue, 16 Jul 2019 13:42:19 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163250/ جوان مرگ مغزی در مشهد جان چهار نفر را نجات داد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163248/ به گزاش ستاره ها به نقل از ایرنا؛ مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در نهصد و نهمین عمل اهدای عضو از اهدا کننده مرگ مغزی این دانشگاه بدن "مرتضی پاک فطرت" ۳۲ ساله پس از تأیید مرگ مغزی و رضایت خانواده وی در بیمارستان منتصریه مشهد تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت. دکتر ابراهیم خالقی افزود: کبد این بیمار مرگ مغزی در بیمارستان منتصریه مشهد به مرد ۴۳ ساله ساکن تربت حیدریه به صورت رایگان اهدا و پیوند زده شد. وی اظهار داشت: قرنیه های مرحوم پاک فطرت نیز برای پیوند به بیمارستان تخصصی چشم خاتم الانبیا (ص) مشهد و قسمتی از پوست بدن وی به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) این شهر ارسال شد. واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است هم اکنون شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد. ]]> عمومی Tue, 16 Jul 2019 13:29:18 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163248/ استعفای «دهقان» از نمایندگی مجلس پذیرفته شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163204/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری ایسنا، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و پس از اعلام انتخاب «محمد دهقان، طحان نظیف و صادقی مقدم» به عنوان حقوقدانان شورای نگهبان، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: از زحمات ۴ دوره ای آقای محمد دهقان تشکر می کنیم. وی افزود: رأی نمایندگان به او به معنای قبول استعفای دهقان است. از مردم چناران، طرقبه و شاندیز که در این ۴ دوره به دهقان رأی دادند، تشکر می‌کنیم. به گزارش مهر، محمد دهقان پس از انتخاب به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان از نمایندگان خداحافظی کرد. ]]> عمومی Tue, 16 Jul 2019 07:57:40 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163204/ جداسازی دوقلو‌های پاکستانی پس از ۵۰ ساعت جراحی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163202/ به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا: این دوقلوی پاکستانی که از ناحیه جمجمه به یکدیگر چسبیده بودند در بیمارستانی در لندن تحت چندین عمل جراحی قرار گرفتند. در نهایت سر‌های این دوقلو‌های دو ساله پس از این جراحی‌های سنگین از یکدیگر جدا شد.   اولین جراحی روی این دو خواهر در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی و زمانیکه آن دو ۱۹ ماهه بودند، انجام شد و در نهایت دو کودک دوقلو در فوریه سال جاری طی آخرین جراحی موفقیت آمیز از هم جدا شدند. این دوقلو‌ها که پدرشان در دوره بارداری مادر بر اثر حمله قلبی فوت کرده بود، روز اول ژوئیه (ماه جاری میلادی) از بیمارستان مرخص شدند. به گزارش روزنامه ایندیپندنت، این دوقلو‌ها که از طریق جراحی سزارین به دنیا آمده بودند هنگام تولد از ناحیه جمجمه به هم چسبیده و عروق خونی مشترک داشتند. ]]> عمومی Tue, 16 Jul 2019 07:43:31 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163202/ کشف موشک جنگی در تاقچه یک خانه! http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163174/ باشگاه خبرنگاران نوشت: پلیس ایتالیا در عملیاتی ضدتروریستی در شهر تورینو در شمال ایتالیا، مقادیر قابل توجهی سلاح جنگی از جمله یک موشک بزرگ هوا به هوا در یک خانه تیمی کشف و سه نفر را بازداشت کرد. به گفته پلیس ایتالیا در میان سلاح‌های جنگی توقیف شده، علاوه بر موشک هوا به هوا چندین مسلسل خودکار، تیربار و سلاح کمری وجود دارد. یکی از افراد بازداشت شده که ۵۰ سال دارد و پیشتر در سازمان گمرک ایتالیا کار می‌کرده است، در سال ۲۰۰۱ میلادی نامزد فهرست یک گروه راست افراطی موسوم به «فورتسا نوئوا» برای سنا شده بود. ]]> عمومی Tue, 16 Jul 2019 04:25:57 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163174/ امکان رصد ماه گرفتگی امشب در ۴ قاره/ رویت خسوف از آسمان ایران http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163190/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر؛ علی آزادگان گفت: دو هفته قبل یا بعد از هر خورشیدگرفتگی می‌توان منتظر ماه‌گرفتگی بود. اکنون نیز دو هفته پس از کسوف آمریکای جنوبی، خسوفی جزئی را شاهد خواهیم بود، گفت: ورود ماه به مخروط سایه زمین که توسط خورشید ایجاد شده ماه گرفتگی یا خسوف است؛ ماه گرفتگی‌ها فقط در هنگام ماه بدر رخ می‌دهند اما در همه ماه‌های بدر این اتفاق نمی‌افتد زیرا اکثر اوقات ماه به مخروط سایه زمین وارد نمی‌شود و از کمی بالاتر یا کمی پایین‌تر از آن عبور می‌کند. وی با بیان اینکه مخروط سایه زمین دارای دو بخش است، بیان کرد: ماه هنگامی که به این مخروط وارد می‌شود ابتدا وارد نیم‌سایه شده و سپس به تمام سایه وارد خواهد شد که ماه گرفتگی رخ می‌دهد. وی با بیان اینکه فردا، بیست و ششم تیرماه، یک خسوف جزئی رخ می‌دهد، گفت: در این خسوف قرص ماه به صورت کامل وارد تمام‌سایه زمین نمی‌شود، بلکه فقط وارد بخشی از آن خواهد شد. کارشناس نجوم با اشاره به امکان رصد این خسوف در کشورهای دیگر گفت: این خسوف از آسیا، اقیانوسیه، اروپا و آمریکای جنوبی قابل رؤیت است. آزادگان خاطر نشان کرد: اولین برخورد قرص ماه با نیم‌سایه در ساعت ۲۳ و ۱۳ دقیقه روز سه‌شنبه ۲۵ تیر خواهد بود. معمولاً حضور ماه در نیم‌سایه، تغییری در رنگ و نورانیت آن از دید چشم غیر مسلح ایجاد نمی‌کند.   وی با اشاره به زمان خسوف جزئی (برخورد قرص ماه با تمام‌سایه) گفت: این ماه گرفتگی، از ۳۱ دقیقه بامداد روز چهارشنبه ۲۶ تیر شروع می‌شود. ساعت ۲ بامداد، ماه به میان نیم‌سایه می‌رسد و حداکثر گرفتگی رخ می‌دهد. همچنین ساعت ۳ و ۲۹ دقیقه بامداد قرص ماه کاملاً از تمام‌سایه خارج شده و ساعت ۴ و ۴۷ دقیقه نیز ماه کاملاً از نیم‌سایه خارج خواهد شد. این کارشناس نجوم گفت: قدر خسوف ۰.۶۵۳ بوده و قدر خسوف نیم‌سایه‌ای نیز ۱.۷۰۴ خواهد بود؛ کل خسوف ۵ ساعت و ۳۴ دقیقه بوده و خسوف تمام‌سایه‌ای نیز ۲ ساعت و ۵۸ دقیقه خواهد بود. ]]> عمومی Tue, 16 Jul 2019 06:20:23 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163190/ معضلات فرهنگی در اتوبوس؛ از بوی عرق تا خواستگاری http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163206/  روزنامه خراسان نوشت: شاید تصور کنید که، چون مانند گذشته پارچه صندلی اتوبوس‌ها پاره نیست یا، چون وقتی می‌خواهید سوار اتوبوس شوید، لازم نیست وارد یک جنگ تمام عیار شوید، دیگر فرهنگ شهروندی رفت‌وآمد با وسایل نقلیه عمومی به خصوص اتوبوس را آموختید و مشکلی در این زمینه ندارید. با این حال اگر جزو آن دسته از مردمی هستید که برای جابه جایی در شهر، اتوبوس یکی از انتخاب‌های اصلی‌تان است به طور قطع نظر متفاوتی خواهید داشت! درست است که این روز‌ها دیگر از آن اتوبوس‌های زهوار در رفته قدیم، خبری نیست و اتوبوس‌های بهتری شهروندان را جابه‌جا می‌کند، اما هنوز یک سری افراد هستند که با رفتارشان لذت یک سفر درون شهری را به شدت تلخ می‌کنند! اتوبوس سواری، آدابی دارد که مانند یک قانون نانوشته است. اگر این آداب رعایت شود، همه از سفر شهری با اتوبوس احساس رضایت می‌کنند، اما اگر رعایت نشود، برای همه اعم از راننده و مسافر دردسرساز است. همه ما اگر یک بار هم در عمرمان سوار اتوبوس شده باشیم، می‌توانیم دست کم این مشکلات را حدس بزنیم؛ چه رسد به این‌که بخواهیم روزانه برای رفت و آمد به محل کار، دانشگاه، مدرسه و سفر‌های درون شهری از اتوبوس استفاده کنیم. آن وقت این معضلات بخشی از زندگی روزمره ما می‌شود. در واقع می‌توان گفت فرهنگ اتوبوس سواری در کشور ما، هنوز جای کار دارد و با گونه مطلوب و ایده‌آل آن فاصله داریم. در این پرونده سعی می‌کنیم با زبانی نقادانه و تصویرسازی‌هایی جذاب به عمده مشکلاتی که مسافران اتوبوس‌ها با آن درگیر هستند، بپردازیم. شنیدن داستان‌های فرهادی‌طور! یکی از آداب استفاده از حمل و نقل عمومی، آرام صحبت کردن است، اما بعضی افراد با صدای بلند با کنار دستی یا تلفن همراه‌شان صحبت می‌کنند و تمام مسافران از تحلیل‌های سیاسی بگیرید تا جزئیات ماجرای برکناری فلان مهندس، آموزش آشپزی و ملیله‌دوزی از راه دور، طلاق پسر فلانی و عروس شدن دختر فلانی آگاه می‌شوند. گاهی هم به دلیل پیاده شدن، داستان یکی از آن‌ها برایتان مثل فیلم‌های «اصغر فرهادی» پایان باز می‌ماند! پسرجان، زل نزن به قسمت خانم‌ها! در بعضی اتوبوس‌ها، آقایانی هستند که حتی اگر تمام صندلی‌های اتوبوس خالی باشد، صندلی که برای نشستن انتخاب می‌کنند حتما باید چشم‌اندازی رو به خانم‌ها داشته باشد! بعدش هم از ابتدا تا انتهای مسیر سعی می‌کنند از این منظره نهایت استفاده را ببرند! در حالی که زل زدن به اشخاص، مزاحمت و تجاوز به حریم آن‌هاست. در این مواقع فقط یک راه وجود دارد و آن اعتراضِ مودبانه است. اگر همه در برابر نقض این حق خود معترض شوند، کمتر شاهد این مزاحمت‌ها خواهیم بود. مسئول انتشار بوی عرق و سیر!   از آزار دهنده‌ترین مشکلات و البته رایج‌ترین آن‌ها که مسافران اتوبوس‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بو‌های بدی است که گاهی با آن پذیرایی می‌شویم! این بو‌ها دسته بندی‌های متنوعی دارند. مثلا بوی سیر! فرض کنید شخصی شب قبل سیر و آبگوشت خورده است و از قضا صبح امروز هم آزمون زبان دارد و در اتوبوس دایم با خود تکرار می‌کند: «good morning، به معنی صبح به خیر» بنابراین روز شما با این آغاز هیجان‌انگیز، سراسر شور می‌شود! البته شور برای پریدن از اتوبوس در حال حرکت خواهد بود نه رسیدن به مقصد! یا مثلا عطر عرق‌هایی که بعضی به ترشی می‌زند و برخی به تلخی، برخی خنک هستند و برخی گرم، اما همه بدون استثنا ماندگاری و قدرت پخش بوی فراگیری دارند! لذت نبر از هل دادن! گاهی برای به چنگ آوردن هرچه سریع‌ترِ آن صندلی آخر سمت چپ یا کنار پنجره حتی مهلت نمی‌دهیم مسافر قبلی از اتوبوس پیاده شود و با تمام قوا به مسافر‌هایی که قصد پیاده شدن دارند، هجوم می‌بریم و انتظار داریم آن‌ها به صورت روح از ما عبور کنند! گاهی فکر می‌کنیم اگر هل ندهیم جنگ را باخته‌ایم، مخصوصا اگر با لبخند آن‌هایی که قهرمان میدان شده‌اند مواجه شویم، این سرافکندگی را تا ابد از یاد نخواهیم برد. با ورود سالمندان، خودمان را به آن راه نزنیم! همه ما واقفیم که در اتوبوس اولویت با سالمندان، معلولان، خانم‌های بچه‌دار یا باردار است، اما گاهی اوقات وقتی می‌بینیم سالمندی وارد اتوبوس می‌شود، هندزفری را در گوش‌هایمان می‌گذاریم، با وسایل‌مان سرگرم می‌شویم، مشغول تماشا و مطالعه دقیق اسامی مغازه‌ها می‌شویم و حتی چشم‌هایمان را می‌بندیم که مثلا حواس‌مان نیست! اما خودمان هم خوب می‌دانیم که حواس‌مان هست. اگر خیلی خسته نیستیم، سعی کنیم هوای این گروه را داشته باشیم. بالاخره ما هم خیلی زود به دسته سالمندان خواهیم پیوست. صندلی جای نشستن است یا نوشتن؟! گاهی دیده می‌شود روی صندلی شعار‌هایی با محتوای نفرین علیه چاق‌ها، لاغرها، ملت‌ها، دولت‌ها و چیز‌هایی که از گفتن اش هم معذوریم با خطوطی نه چندان نستعلیق نوشته شده است! حتی به رغم این‌که اتوبوسرانی روی این جملات قصار اسپری می‌زند، باز روی اسپری‌ها شعار‌هایی علیه اسپری زنندگان نوشته می‌شود! همین‌جا از مدافعان حقوق تمام موجودات می‌خواهیم فعالیت‌های مدنی و بشردوستانه خود را به نحو دیگری غیر از آسیب زدن به اموال عمومی پیش ببرند. سد معبر هم افتخار دارد؟ گاهی، چون قرار است فقط ۱۲ ایستگاه دیگر پیاده شویم، همان ابتدای ورودی اتوبوس می‌ایستیم و راه بقیه را سد می‌کنیم. نتیجه این می‌شود که انتهای اتوبوس خالی است، اما چون ابتدای ورودی اتوبوس پر از شهروند است، مسافران تازه وارد جایی برای سوار شدن نمی‌بینند. آخر این جور سد معبر، افتخار دارد که به خودتان می‌بالید؟ این‌جور مواقع به نظر می‌آید دشمنی سخت و دیرینه‌ای بین مسافران اتوبوس وجود دارد که حتی حاضر نیستند برای رعایت حقوق هم مقداری جابه‌جا شوند. بی‌خیال خواستگاری در اتوبوس شوید! گاهی در قسمت زنانه اتوبوس با لبخند‌هایی از جانب یک مادر که معمولا هم پیرزن هست، مواجه می‌شوید و تا می‌آیید درباره علل مهربان شدن وی اندیشه کنید، با پرسش‌هایی از قبیل: «خانم شما چند سالتونه؟ چی خوندید؟ خونتون کجاس؟ پدر کارمندن یا بازاری؟ قدتون چنده؟ درآمدتون چقدره؟ مجردین یا متاهل؟» مواجه می‌شوید. سوال شخصی در هر مکانی ناشایست است؛ حتی اگر هدف امر خیر باشد، باید سوال آخر را همان ابتدا بپرسیم تا مخاطب در صورت تمایل به پرسش‌های بعدی پاسخ دهد، نه این که بعد از هزارتا سوال متوجه شویم که طرف متاهل است و تازه یک بچه هم دارد! راننده اتوبوس، راننده آژانس نیست! گاهی هم پیش می‌آید که فکر می‌کنیم راننده اتوبوس، راننده آژانس است. شاید هم نمی‌دانیم اگر رانند‌ه‌ها در جایی غیر از ایستگاه نگه دارند، جریمه می‌شوند و هراتفاقی بیفتد، آن‌ها مسئول اند. پس بهتر است این قدر با لحنی طلبکارانه یا مصرانه از راننده‌ها نخواهیم هر جا که ما اراده کردیم، بایستند. تازه معمولا اعتراض هم داریم به خصوص وقتی که اتوبوس پشت چراغ قرمز یا در ترافیک است که چرا وقت ما را می‌گیرد! جای دیگران را تنگ نکنیم! شاید با خودمان بگوییم: «ایول، کیفم رو می‌ذارم این وسط، دیگه مزاحمم نیست»! در حالی که کیف‌مان مزاحم بغل دستی و جای او را تنگ کرده است، این حرکت نه تنها کمال خودخواهی است بلکه برای راحتی خودمان بخشی از راحتی یک فرد دیگر را سلب می‌کنیم، ما اصلا چنین حقی نداریم. حق ما فقط یک صندلی است، نه بیشتر. توی صورت هم خمیازه نکشیم!   حالا که مجبوریم در طول روز دقایقی را نزدیک هم سپری کنیم، باید بدانیم خمیازه کشیدن، عطسه و سرفه کردن در صورت دیگران خوشایند نیست و باید حواس‌مان جمع باشد، در صورت پیش آمدن هریک از موارد بالا، به سرعت با دستمال یا دست، جلوی دهان خود را بگیریم. این مورد مخصوص اتوبوس نیست و شاید در محل کار هم با آن مواجه باشید، اما چون در اتوبوس فاصله‌هایمان با یکدیگر بسیار کم است، توجه به آن، ضرورت بیشتری م ی‌یابد. بلند کردن دیگران با زرنگ بازی! درست است که باید به سالمندان احترام گذاشت و در یکی از همین مطالب هم اشاره شد که باید حواس‌مان بیشتر به آن‌ها باشد، اما بعضی از آن‌ها وقتی وارد اتوبوس می‌شوند و جایی برای نشستن نمی‌یابند، از هوش‌شان در زرنگ بازی استفاده می‌کنند و با گفتن «یه کم جا باز کنید، منم بشینم» خودشان را بین افراد نشسته به زور جا می‌دهند تا بالاخره یک نفر برای رهایی از فشار دو جانبه بلند شود و آن‌ها صندلی را تصاحب کنند! در این موارد که گاهی هم سالمند نیستند و یکی از دوستانمان است، فرد به زور نشسته می‌گوید: «ای بابا راضی نبودیم شما بلند شید»، ولی خب در همین هنگام جایشان را حسابی روی صندلی محکم و در دل به نبوغ خود افتخار می‌کنند. خیلی نزدیک به هم نایستیم! یکی از چیز‌هایی که نه تنها در اتوبوس‌ها بلکه در تمام صف‌ها و ازدحام جمعیت دیده می‌شود این است که هموطنان به حریم فیزیکی هم احترام نمی‌گذارند. باید تا جایی که امکان دارد از تماس فیزیکی با بقیه پرهیز کنیم. حتی در حد ۵ دقیقه در اتوبوس. همیشه آن‌قدری جا هست که دو نفر خیلی با هم مماس نباشند. ]]> عمومی Tue, 16 Jul 2019 08:09:45 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163206/ خبری از شهر زیرزمینی در تبریز نیست http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163236/ ‌به گزارش ستاره ها به نقل از ایسنا، مرتضی آبدار در حاشیه بازدید میدانی خبرنگاران از پروژه والمان و ابنیه کشف شده طی حفاری‌های این پروژه اظهار کرد: ۹۵ درصد از ابنیه‌ای که به هنگام حفاری پروژه والمان کشف شده، از بین رفته است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این بنا ارزش نگهداری ندارد، اما حساسیت مردمی باعث شد تا با چشم پوشی از ابراز نظر مدیریتی، از نظر کارشناسان باستان شناسی و معماری نیز در این خصوص استفاده شود. وی متذکر شد: پس از گذشت حدود یک هفته تیمی متشکل از این کارشناسان کاوش‌ها را آغاز و نقشه‌های قدیمی را بررسی کردند و بر اساس اطلاعات سازمان میراث فرهنگی به این نتیجه رسیدیم که تکلیف این پروژه باید روشن شود. آبدار تاکید کرد: برخی با انتشار مطالبی مبنی بر کشف شهرک زیر زمینی به هنگام حفاری پروژه والمان، جو را ملتهب و ادعا می‌کنند که میراث فرهنگی متعصب نیست، در حالی که ما نسبت به مسائل میراث فرهنگی، تاریخ و تمدن خودمان متعصب هستیم. وی ادامه داد: پروانه این پروژه مشارکتی از سال ۹۲ توسط شهرداری منطقه چهار صادر شده و این پروژه از ابتدای چهار راه شریعتی آغاز شده و تا محله برق لامع ادامه دارد. وی گفت: عملیات عمرانی پروژه والمان در محل کشف ابنیه تاریخی به دلیل عدم نیاز به حفظ این ابنیه ادامه می‌یابد ولی ادامه عملیات در مابقی مناطق این پروژه متوقف شده و به بعد از بررسی‌ها، باستان سنجی‎ مسیر پروژه، صدور مجوز توسط اداره کل میراث فرهنگی استان و حضور ناظر این اداره کل در محل موکول می‌شود. یک باستان شناس نیز در حاشیه بازدید میدانی خبرنگاران از ابنیه کشف شده به هنگام حفاری‌های پروژه والمان تبریز گفت: قدمت ابنیه کشف شده در محل پروژه والمان احتمالاً با قدمت محله بارون آواک تبریز بوده و مربوط به اواسط و اواخر دوران قاجار است. بهرام آجرلو با اشاره به وجود برخی آثار تاریخی مدفون اظهار کرد: آثار تاریخی هر دوره از جایگاه و ارزش ویژه‌ای برخوردار بوده و نمی‌توان آثار تاریخی دوران مختلف را بر هم ارجحیت داد. وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی تبریز تا دوره متقدم قاجار (دوره عباس میرزا) از حد بیرونی و جنوبی ارک علیشاه فراتر نرفته است، اظهار کرد: با توجه به توسعه تبریز و مهاجرت تعدادی از ارامنه به این شهر و شکل گیری محله بارون آواک در دوره میانه قاجار، قدمت آثار تاریخی این محل نیز به همین دوره برمی‎گردد. وی متذکر شد: بررسی آثار معماری و طاق و قوس این ابنیه نشان می‌دهد که احتمال اینکه این آثار به دوره قاجار و قبل از عهد ناصری مربوط باشند، بسیار کم است. علیرضا قوچی، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در ادامه اظهار کرد: بافت هسته مرکزی تاریخ تبریز که در سنوات گذشته به دفعات توسط میراث فرهنگی مطالعه و نقشه‌های آن اصلاح شده شامل محدوده شهرداری منطقه هشت، بازار تبریز و متلقات آن، مسجد کبود و ارگ علیشاه است. وی ادامه داد: بافت تاریخی اصلی تبریز ۱۷۰ هکتار بوده و وسعت بافت تاریخی منطقه هشت نیز به صورت منفصل و متصل شامل ۱۲۰ هکتار است. وی تاکید کرد: دستگاه‌های خدمات رسان در صورت انجام عملیات‌های عمرانی موظف به کسب مجوز اداره کل میراث فرهنگی استان هستند، در غیر این صورت عملیات متوقف می‌شود. سرمایه گذار پروژه والمان نیز در پایان این بازدید گفت: مقررات مشابه مقررات ملی ساختمان در این پروژه نیز قابل اجرا بوده و مطالعات زمین شناسی و استحکام تراشه نیز انجام شده است. کاظمی با اشاره به ستون‌های این پروژه و تصاویر منتشر شده در این خصوص و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر قدیمی بودن این ستون‌ها خاطرنشان کرد: این ستون‌ها همان شمع‌های پروژه هستند که بتن آرمه‌ها روی آن نصب می‌شوند. بر اساس این گزارش، هفته گذشته تصاویری از نشست زمین در پی یک پروژه عمرانی در محله والمان تبریز منتشر شد که نشان می‌داد ابنیه تاریخی در این محوطه وجود دارند، این تصاویر موجب گمانه زنی‌ها در خصوص وجود شهر زمینی در تبریز شده بود. ]]> عمومی Tue, 16 Jul 2019 11:50:20 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163236/ روزانه ۱۶ پرواز به عربستان داریم/ خدمت‌رسانی ۸۰ درمانگاه به حجاج ایرانی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163177/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس، اعزام زائران حج تمتع ۹۸ از ۱۷ تیرماه آغاز شده است و تاکنون بیش از ۱۷ هزار زائر ایرانی عازم عربستان شده‌اند. نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت نیز جمعه ۲۱ تیرماه عازم مدینه منوره شد و در مدت اقامت خود در شهر پیامبر (ص) علاوه بر ارزیابی امکانات زائران و برنامه‌های انجام شده، پای صحبت زائران نیز نشست. در ادامه برخی اخبار حج تمتع ۹۸ و اقدامات انجام شده تاکنون را می‌خوانیم؛  دیدار نماینده ولی‌فقیه با روحانیون کاروان‌های حج ۹۸ در مدینه منوره حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» امیرالحاج ایران دوشنبه با جمعی از روحانیون کاروان‌های مستقر در مدینه منوره دیدار کرد. در این نشست که در سالن اجتماعات هتل «مراج طیبه» برگزار شد، ده‌ها تن از روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌ها حضور داشتند. نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در این نشست، از روحانیون به عنوان «سربازان امام زمان (عج» یاد کرد و گفت: روحانی کاروان قبل از هرچیز مبلغ دین اسلام است و باید «وظیفه شناس، اهل مطالعه، پاسخگوی سوالات زائران و نوآور» باشد. مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در این نشست با بیان گوشه‌ای از فعالیت‌های روحانیون شاغل در نظام که وظیفه تبلیغی خود را فراموش نکرده‌اند با طرح برخی مسایل، راهکارهایی را برای ارتقای هر چه بیشتر کیفیت جلسات روحانیون کاروانها با زائران ارائه کرد. حضور ۱۰۸ کاروان ایرانی در عربستان حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدجواد مظلومی» معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز در این نشست درباره جلسات هماهنگی و هفکری میان روحانیون کاروانهای حج توضیحاتی داد. در حال حاضر، ۱۰۸ کاروان حجاج ایرانی در خاک عربستان به سر می‌برند که از این تعداد، ۶۸ کاروان با بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ زائر در مدینه هستند. هر کاروان یک روحانی دارد و در صورتی که شمار اعضای آن به ۱۳۵ نفر برسد از یک روحانی دیگر به عنوان «معین» یا معینه بهره می‌گیرد. کاروان‌هایی که بیش از نیمی از زائران آن را بانوان تشکیل دهند، از یک بانوی مطلع کار آزموده به مسایل مذهبی بانوان به عنوان «معینه» استفاده می‌کنند. وظیفه اصلی روحانیون، معین‌ و معینه‌های کاروان‌های حج،  هدایت فرهنگی کاروانیان و برنامه‌ریزی برای راهنمایی، توجیه و همراهی آنان از زمان شکل‌گیری کاروان تا پایان سفر است. مدیریت فرهنگی کاروان، تبیین و تعلیم احکام و مناسک حج و رعایت سیاستهای بعثه مقام معظم رهبری نیزاز مهمترین ماموریت‌های روحانیون کاروان‌های حج به شمار می‌رود. معین کاروان نیز باید با مردم داری و حسن معاشرت به همکاری با زائران و تشکیل جلسات سفر مبادرت کند و روحانی را در انجام وظایف محوله یاری دهد. خواهران معینه هم مسؤولیت خدمتگزاری به بانوان زائر و پاسخگویی به سوال های دینی و معنوی آنان جهت مناسک حج از طریق سازماندهی بخش خواهران، تبیین احکام عمومی، مناسک و احکام خاص بانوان، توجیه اماکن حرمین شریفین و تلاش برای توسعه معنویت در بین بانوان را بر عهده دارند. به عقیده کارشناسان، در سال‌های اخیر ترکیب سنی و وضعیت تحصیلی زایران خانه خدا کاملا تغییر کرده و در نتیجه زمینه برای انجام امور فرهنگی به منظور بهره‌برداری هرچه بیشتر از این سفر معنوی فراهم‌ شده است. بعثه مقام معظم رهبری مسؤولیت امور فرهنگی حجاج ایرانی را بر عهده دارد و پیگیری امور اجرایی و خدمات موردنیاز زائران در حوزه‌هایی نظیر تغذیه، اسکان، حمل و نقل و دیگر امور حوزه پشتیبانی، وظیفه سازمان حج و زیارت است. مرکز پزشکی حج و زیارت وابسته به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ارائه می‌کند.  هر روز ۱۶ هواپیمای حامل حاجیان ایرانی وارد عربستان می‌شود «کامران اکبری» مسؤول نقل حجاج اظهار داشت: پس از یک هفته اعزام حجاج ایرانی از طریق مدینه، بامداد امروز ۴ فروند هواپیمای حامل زائران ایرانی مدینه بعد در فرودگاه جده به زمین نشست تا شمار پروازهای روزانه به عربستان، افزایش یابد. وی تصریح کرد: از ابتدای اعزام حجاج ایرانی به مدینه در ۱۷ تیرماه تاکنون، در مجموع ۱۵ هزار و ۸۷۲ تن از زائران و عوامل اجرایی حج تمتع با ۶۹ پرواز ایران ایر (هما) وارد خاک عربستان شده‌اند. این مقام سازمان حج و زیارت یادآور شد: بر اساس توافق ایران و عربستان، انتقال تمامی ۸۹ هزار زائر و عوامل اجرایی حج تمتع ۹۸ از طریق شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) صورت می گیرد. وی گفت: در مجموع، پروازهای هما تاکنون بموقع انجام شده و میانگین تاخیر آن کمتر از ۱۵ دقیقه بوده است. مسئول عملیات نقل حج تمتع، از برنامه ریزی ها و تلاشهای مسئولان و کارکنان هما و دیگر دست اندرکاران انتقال حجاج ایرانی قدردانی کرد. اکبری گفت: مسئولان عربستانی نیز در چارچوب تفاهم نامه ها و مذاکرات رسمی دو کشور، تاکنون همکاری خوب و تعامل سازنده‌ای در فرودگاههای مدینه و جده داشته اند. وی خاطرنشان کرد: پروازهای بموقع شرکت ایران ایر و همکاری عربستان در انجام تشریفات فرودگاهی، باعث شده است شاهد تسهیل ورود حجاج ایرانی به سرزمین وحی باشیم. مسئول عملیات نقل حج تمتع گفت: امسال، عملیات انتقال حجاج از ۱۹ فرودگاه کشور انجام می شود که از این تعداد، تاکنون انتقال زائران از ایستگاههای پروازی زنجان، یزد و اهواز پایان یافته است. وی افزود: در مقابل، پرواز حجاج ایرانی امروز از سه فرودگاه اصفهان، بیرجند و گرگان آغاز شده و علاوه بر آن، انجام پروازها از فرودگاههای تهران، مشهد و ساری نیز همچون روزهای گذشته ادامه می یابد. اکبری خاطرنشان کرد: امروز دوشنبه حدود دو هزار زائر ایرانی با ۸ پرواز وارد فرودگاه جده می‌شوند و یکهزار و ۷۵۰ زائر نیز با ۷ پرواز از طریق فرودگاه مدینه در سرزمین وحی حضور می‌یابند. این مقام سازمان حج و زیارت یادآور شد: حجاج ایرانی پس از ورود به جده، در میقات «جحفه» لباس احرام پوشیده و راهی مکه مکرمه می شوند. وی گفت: زائران ایرانی که از طریق مدینه وارد عربستان می شوند، شش روز برای زیارت مرقد پیامبر (ص) و ائمه بقیع (ع) در مدینه منوره می مانند و پس از آن، راه مکه را در پیش می‌گیرند. به گفته اکبری، پروازهای حجاج ایرانی به عربستان تا نهم مرداد به مدینه و ۱۴ مرداد به جده ادامه دارد و پس از انجام مناسک حج، عملیات بازگشت آنها به ایران از ۲۶ مرداد آغاز خواهد شد. نخستین گروه حجاج ایرانی روز دوشنبه ۱۷ تیرماه در قالب ۹ کاروان وارد مدینه شده و پس از زیارت مرقد پیامبر و قبور ائمه (ع)، شنبه شب مدینه را با اتوبوس به سوی مکه ترک کردند. هم اکنون ۶۸ کاروان با نزدیک به ۹ هزار و ۷۰۰ زائر ایرانی در مدینه و نزدیک به شش هزار زائر نیز در مکه بسر می‌برند. دغدغه‌ای برای ارائه خدمات بیمارستانی به حجاج وجود ندارد علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در حاشیه بازدید از برخی از مراکز درمانی و درمانگاه‌های مستقر در هتل‌های مدینه گفت: در شهر  مکه، یک بیمارستان مجهز فعال شده و  در بیش از ۷۵ هتل محل استقرار حجاج ایرانی، درمانگاه‌های دارای پزشک و تجهیزات لازم فعال شده‌اند. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مدینه نیز سه درمانگاه دارد که در یکی از آنها، تعدادی تخت برای بستری کورن زائران پیش بینی شده است. رشیدیان درباره وضعیت ارئهه خدمات درمانی و بیمارستانی به حجاج ایرانی در سال جاری گفت: درمانگاهها و امکانات لازم برای رسیدگی به وضعیت درمانی زائران در مکه، مدینه، مشاعر و مسیرهای تردد آنها تدارک دیده شده است. رئیس سازمان حج و زیارت افزود: بهنگام انجام مناسک حج درعرفات و منا نیز دو بیمارستان صحرایی با کلیه تجهیزات و در مشعر، آمبولانس دارای تجهیزات احیا و خدمات لازم برای زائران ایرانی مستقر می‌شود. وی تصریح کرد: علاوه بر آن، با وزارت بهداشت و درمان عربستان و نیز جمعیت هلال احمر کشور میزبان  برای ارائه خدمات بیمارستانی به زائران ایرانی در طول مناسک حج هماهنگی ها و توافقات لازم بعمل آمده است. رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در مجموع، از نظر ارایه خدمات و امکانات درمانی به زائران هیچ نگرانی نداریم. وی در ادامه با اشاره به توافقات انجام شده با کشور میزبان در موضوعات مختلف ازجمله پزشکی و درمانی از زائران و حجاج ایرانی خواست تا تذکرات و توصیه‌های پزشکان، روحانیون و مدیران کاروانها را جدی بگیرند و افزود: انتظار است زائران در تمام طول سفر به تذکرات پزشکان، روحانیون و مدیران کاروانها توجه کرده و در رعایت قوانین عربستان دقت لازم را داشته باشند. رشیدیان خاطرنشان کرد: مهمترین تاکید ما، رعایت مسایل بهداشتی از سوی زائران است و امید است در زمان گرما از تردد در زیر آفتاب ژرهیز نموده و توصیه‌های مربوطه را با جدیت بکار بندند. رئیس سازمان حج و زیارت، یکی از بزرگترین مشکلات حجاج را در فصل تابستان، «گرمازدگی» عنوان کرد و نوشیدن آب به صورت مستمر را در پیشگیری از این امر موثر دانست و گفت: امیدواریم با رعایت  قوانین داخل عربستان از سوی حجاج در ایام حج مشکل جدی نداشته باشیم. رعایت قوانین توسط زائران /حمایت‌های کنسولی در کشور میزبان  رشیدیان درادامه با اشاره به قوانین کشور مربوطه تصریح کرد: زائران بدانند ما هنگام حضور در عربستان تابع قوانین داخلی این کشور و ملزم به رعایت آنها هستیم. رئیس سازمان حج و زیارت افزود: با توجه به حضور ده‌ها هزار ایرانی در مناسک حج تمتع، ممکن است سوء تفاهم ها و مشکلاتی رخ دهد که در این رابطه وزارت امور خارجه و هیات کنسولی ما در کشور میزبان استقرار یافته و حمایت‌های حقوقی و کنسولی لازم را از زائران انجام می دهد. وی افزود: در سایر ایام سال نیز دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت، این مسؤولیت را عهده‌دار است. به گزارش فارس، امسال ۸۸ هزار و ۵۵۰ نفر از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند که تاکنون بیش از ۱۷ هزار نفر از آن‌ها وارد سرزمین وحی شده‌اند. ]]> عمومی Tue, 16 Jul 2019 04:44:57 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163177/ سقوط مینی‌بوس به دره در خوانسار/۱۱ نفر کشته شدند http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163216/ به گزارش ستاره ها به نقل از مهر؛ سرهنگ حسین پورقیصری اظهار داشت: صبح امروز ساعت ۹:۵۵ دقیقه یک دستگاه مینی بوس در محور بویین - میاندشت به خوانسار به دره سقوط کرد. وی افزود: در این حادثه ۱۱ سرنشین از ۱۹ مسافر این خودرو در دم جان باختند و هشت نفر مصدوم شدند که با حضور نیروهای امدادی هلال احمر با ۶ دستگاه آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند. رئیس پلیس راه استان اصفهان تاکید کرد: علت این حادثه توسط کارشناسان پلیس راه استان اصفهان در دست بررسی است. ]]> عمومی Tue, 16 Jul 2019 09:22:19 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163216/