پایگاه خبری ستاره ها - آخرين عناوين موسيقی :: نسخه کامل http://www.setarehnews.ir/art/music Tue, 16 Jul 2019 10:54:19 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal5/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ستاره ها http://www.setarehnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ستاره ها آزاد است. Tue, 16 Jul 2019 10:54:19 GMT موسيقی 60 شکایت شجریان از صداوسیما روی میز قاضی مسعودی مقام http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163178/ ایرنا نوشت: محمدحسین آقاسی وکیل مدافع شجریان در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی ایرنا درباره شکایت شجریان از صداوسیما گفت: تیر ماه سال ۸۸ به خاطر پخش بدون رضایت آثار موکلم در صدا و سیما، شکایتی را مستند به ماده ۲۳ قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان از این سازمان در دادسرای کارکنان دولت مطرح کردم زیرا در این ماده قانونی صراحتاً آمده که اگر آثار کسی را بدون اجازه انتشار، پخش یا نشر دهند، مجازاتش ۶ ماه تا دو سال حبس است. وی افزود: بعد از مدت کوتاهی از طرح شکایت، بازپرس وقت شعبه دوم دادسرای کارکنان دولت، با این استدلال که صدا و سیما در پخش آثار موکل، سوء نیتی نداشته، شکایت را رد کرد. در آن زمان، نماینده دادستان یا دادیار اظهارنظر، با قرار صادر شده موافقت نکرد و دلیل عدم موافقت دادیار اظهارنظر این بود که مدیران صدا و سیما اطلاع داشتند که آثار پخش شده متعلق به شجریان است و بدون اجازه پخش کردند و فقدان سوء نیت، استدلال درستی نیست و پرونده را برای رسیدگی بیشتر به شعبه بازپرسی فرستاد. آقاسی گفت: در این مدت، بازپرس شعبه دوم دادسرای کارکنان دولت تغییر کرد و بازپرس جدید به نام قاضی فضلعلی رسیدگی بسیار دقیقی انجام داد و در خلال این مدت هر دلیلی که لازم بود ارائه و اعلام کردیم از جمله اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید کرد «آثار پخش شده» و «شرکت دل آواز» متعلق به شجریان است. بعد از دو سال، بازپرس شعبه دوم دادسرای کارکنان دولت، یک قرار ۲۴ صفحه ای صادر و در ۲۲ صفحه با برشمردن تمام جریان پرونده، نهایتاً عنوان کرد که پخش آثار تا سال ۸۳، مشمول مرور زمان شده و صدا و سیما از سال ۸۳ تا ۸۸ نیز سوء نیت نداشته است و صدا و سیما را از اتهام انتسابی مبرا کرد. وکیل مدافع شجریان ادامه داد: به قرار صادره، اعتراض کردیم و رسیدگی به اعتراض ما یکسال طول کشید و خرداد سال ۹۱ سرانجام شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کارکنان دولت که قاضی بسیار خوبی داشت، ما را برای اخذ توضیح در خصوص اعتراض به قرار احضار کرد. نهایتاً خرداد سال ۹۱ دادگاه قرار صادره را نقض کرد و صریحاً نوشت با توجه به اینکه صدا و سیما آگاه بوده که لازم است برای انتشار از صاحب اثر رضایت بگیرد، دلالت بر سوء نیت دارد. در نتیجه پرونده به دادسرا برگشت و شعبه بازپرسی، متهمان را احضار و تفهیم اتهام کرد و نهایتاً ۶ سال بعد یعنی در اردیبهشت سال گذشته (سال ۹۷)، پرونده برای رسیدگی، دوباره به شعبه ۱۰۶۰ که قاضی آن تغییر کرده است، ارسال شد و دادگاه ۱۱ شهریور سال ۹۷ به پرونده رسیدگی کرد. آقاسی افزود: با توجه به اینکه موکل به دلیل بیماری امکان حضور در دادگاه را نداشت، من به عنوان وکیل پرونده در جلسه حضور یافتم و از صدا و سیما نیز وکیل، معاون مربوطه و یکی از مدیران آن در جلسه حضور یافتند و تفسیر قضایی، سلیقه و طرز تفکر قاضی این بود که صدا و سیما کار بدی نکرده و شاید پخش آثار به نفع موکل هم بوده است و هیچکدام از دلایل ما مورد توجه دادگاه قرار نگرفت و نهایتاً یک روز بعد یعنی ۱۲ شهریور)، شعبه دادگاه حکم خود مبنی بر رد شکایت را صادر و اعلام کرد پخش آثار موکل در صدا و سیما، موجب شهرت وی شده و به زیان او نبوده است. این وکیل دادگستری گفت: با توجه به اینکه رأی صادره مغایر صریح قوانین است، به این حکم اعتراض کردیم که برای رسیدگی در مرحله تجدیدنظر به شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی مسعودی مقام ارسال شد. وی با بیان اینکه شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، دوم شهریور امسال را برای رسیدگی به این پرونده تعیین کرده است اظهار داشت: بدون تردید اگر در مرحله تجدیدنظر دقت کافی صورت گیرد، این رأی باید نقض شود و گرنه پیام بدی برای هنرمندان دارد مبنی بر اینکه صدا و سیما دارد از این به بعد می‌تواند آثار هنرمندان را که وقت و هزینه صرف آثارشان می‌کنند، بدون موافقت صاحب اثر پخش کند. به گزارش ایرنا، قاضی مسعودی مقام که از قضات خوشنام و باسابقه دستگاه قضایی است، در حال حاضر علاوه بر ریاست شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر، ریاست شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران اقتصادی را به عهده دارد. او رسیدگی به پرونده‌های سعید مرتضوی، حمید بقایی، حسین هدایتی، علی بخشایش، پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی (مدیران بانک سرمایه) سید محمدهادی رضوی، احسان دلاویز، پرونده ۶ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی را در کارنامه کاری خود دارد. ]]> هنری Tue, 16 Jul 2019 04:50:05 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/163178/ گروه‌ موسیقی کوئین‌بند، ثروتمندتر از ملکه انگلیس http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162772/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرآنلاین: براساس آخرین گزارش فهرست ثروتمندترین اشخاص مجله ساندی، کوئین‌بند توانسته است در چند هفته اخیر به این فهرست راه پیدا کرده و به سرعت به جایگاه های بالاتری برسد. «بند» به گروه موسیقی گفته می‌شود که از تعدادی نوازنده و خواننده تشکیل شده است، نوازندگان و خوانندگان یک گروه ممکن در یکی از ژانرهای مختلفی مانند موسیقی پاپ، جاز، راک و... فعالیت کنند. کوئین‌بند در ژانر موسیقی جاز در دهه ۹۰ میلادی فعالیت داشت و در آن زمان یکی از موفق‌ترین گروه‌های موسیقی بوده است. سه عضو این گروه که در قید حیات‌اند عبارتند از گیتاریست گروه برایان می، درامر راجر تیلور و نوازنده گیتار باس جان دیکُن. با انتشار فیلم بوهمن راپسودی در سال ۲۰۱۸ ثروت هر یک از اعضا ۲۵ میلیون دلار اضافه شد که با نبود عضو چهارم هر یک از اعضا تقریبا ۳۳ میلیون دلار از این فیلم کسب درآمد کردند و ثروت آنها به ۴۸۷ میلیون دلار رسید. بر اساس گزارش مجله ساندی ملکه انگلیس در فهرست ثروتمندترین اشخاص حضور دارد ولی ثروت او ۳۷۰ میلیون دلار است یعنی ۷۰ میلیون دلار کم تر از کوئین‌بند!   از سال ۱۹۹۴ ملکه انگلیس در صدر این فهرست قرار داشت و زمانی که فیلم اخیر که این گروه ساخت موسیقی ان را به عهده داشت منتشر شد جایگاه آنها در فهرست افراد ثروتمند صعود کرد و بالاتر از جایگاه ملکه انگلیس قرار گرفت. فیلم بوهمن رهاپسودی زندگی نامه خواننده کوئینبند "فردی مکوری" را نشان می دهد این فیلم از زمان انتشار تاکنون موفق به فروش ۹۰۰ میلیون بلیط شده است و ۱میلیارد دلار به دست آورده است. این فیلم علاوه بر این که باعث کسب درآمد اعضای این گروه شد باعث شد که موسیقی آنها دوباره به فهرست باکس آفیس برگردد و باعث جان گرفتن اعضا گروه شود. اعضای این گروه هنوز هم پس از انتشار آخرین آلبوم خود در سال ۱۹۹۵ کسب درآمد می کنند و هنوز هم طرفدارهایی در دنیا آهنگ‌های این گروه را خریداری می کنند. ]]> هنری Wed, 10 Jul 2019 04:39:52 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162772/ گروه فرهنگی میسان برگزیده جشنواره رضوی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162648/  به گزارش ستاره ها به نقل از خبرآنلاین: چهارصد اثر از سراسر کشور به دبیر خانه این جشنواره ارسال شد.  در این جشنواره که ۲۰ گروه به مرحله نهایی راه یافتند به مدت دو روز در تاریخ 13و 14تیرماه در شهر تهران و شهرستانهای آن به رقابت پرداختند. گروه میسان در شهر ملارد و پارک آب و آتش روی صحنه رفتند و با اجرای سه قطعه در مدح امام رضا (ع) مورد تشویق و استقبال قرار گرفتند.  گفتنی است، گروه میسان در روز پایانی 15تیر در تالار وحدت بعنوان گروه برگزیده معرفی شدند. ]]> هنری Mon, 08 Jul 2019 12:05:47 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162648/ تازه‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران/ خاطرات موسیقایی تاریخ سینما http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162647/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در تازه‌ترین کنسرت خود که ساعت ۲۱:۳۰ روزهای چهارشنبه دوم و پنجشنبه سوم مرداد ماه در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود موسیقی متن برخی از فیلم‌های منتخب دنیای سینما را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد. «برباد رفته» به آهنگسازی ماکس اشتاینر، «پدرخوانده» به آهنگسازی نینوروتا، «ماموریت» به آهنگسازی انیوموریکونه، «روانی» به آهنگسازی برنارد هرمن، «گلادیاتور» به آهنگسازی هانس زیمر، «دوردنیا در ۸۰ روز»، «بن هور» به آهنگسازی میکلوش روژا، «آرواره کوسه» به آهنگسازی جان ویلیامز، «بیرون از آفریقا» به آهنگسازی جان بری و «پیامبر (محمد رسول الله)» به آهنگسازی موریس ژار موسیقی متن فیلم‌هایی هستند که در این کنسرت به مخاطبان ارائه می‌شود. تازه‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران ساعت ۲۱:۳۰ روزهای چهارشنبه دوم و پنجشنبه سوم مرداد ماه سال جاری به رهبری و مدیریت هنری شهرداد روحانی در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد. ]]> هنری Mon, 08 Jul 2019 11:58:51 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162647/ خوانندگانی که صدا و تصویرشان آزاد شد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162631/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرآنلاین؛ علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان بازار موسیقی ایران، کمتر روزی را به خاطر می‌آورند که فضای موسیقی کشور با حاشیه یا جنجالی همراه نشده باشد. گل درشت‌ترین حاشیه حوزه موسیقی در میان تمامی اتفاقات و حواشی که هر از چندی شاهد وقوع آن هستیم، ممنوع‌الفعالیتی برخی از خوانندگان است که گاهی واکنش طرفدارانشان را هم به همراه دارد. ممنوع‌الفعالیت شدن خوانندگان پیش از این به دلایل مختلف و البته از جانب یک نهاد یا سازمان مربوط که می‌تواند دفتر موسیقی یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد اعلام می‌شد، اتفاقی که این روزها دیگر شاهد آن نیستیم. در واقع به نظر می‌رسد مسئولان این حوزه به نوعی برای رهایی و شاید فرار از انتقادها، چراغ خاموش هنرمندان را ممنوعیت الفعالیت می‌کنند تا فشار کمتری را متحمل شوند. البته سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌تازگی در گفت‌وگویی اعلام کرد که هیچ هنرمندی ممنوع‌الفعالیت نیست. با این حال خوانندگان بسیاری در چند وقت اخیر در دام ممنوعیت افتادند که پس از دوره‌ای بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفتند، تازه‌ترین نمونه از این دست مهدی یراحی و حسین زمان هستند که پس از مدتی ممنوعیت توانستند بار دیگر روی صحنه حاضر شوند. به همین بهانه به مرور خوانندگانی پرداخته‌ایم که در چند وقت اخیر و پس از مدتی ممنوع‌الفعالیت بودن، توانستند بار دیگر فعالیت هنری خود را از سر بگیرند. حسین زمان، بازگشت به صحنه پس از ۱۷ سال یکی از خوانندگانی که این روزها توانسته حس خوش روی صحنه بودن را تجربه کند، حسین زمان است. این هنرمند در سال ۸۱ به یکباره از انجام تمامی فعالیت‌های هنری منع شد و مجوز انتشار قطعه یا تک آهنگی را دریافت نکرد، اتفاقی که به گفته زمان به دلیل اظهارنظرهای سیاسی‌اش رخ داد. البته اوضاع برای زمان، حدود یک‌سال پیش تغییر کرد، زمانی‌که او با انتشار پستی در اینستاگرام از مجوز گرفتن سه قطعه از ۹ قطعه‌ای را که به وزارت ارشاد فرستاده بود، خبر داد و بدین ترتیب پس از ۱۶ سال توانست بار دیگر آهنگ‌های خود را به گوش مخاطبانش برساند. او در این پست خبر داده بود که در صورت صدور مجوز برای تمامی قطعاتش، اجرای زنده برگزار می‌کند و حال گویا این امر در آستانه تحقق قرار دارد و طبق آنچه در سایت رسمی سامانه فروش اینترنتی بلیت کنسرت‌ها آمده است، او روز سوم مرداد اولین کنسرت خود را  بعد از ۱۷سال، در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌کند. زمان در پست اینستاگرامی خود از سختی فعالیت پس از این همه سال دوری، این‌طور نوشته بود: «واقعیت تلخ دیگر که از بیان آن نگرانی ندارم این است که غیبت شانزده ساله و عدم برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم ، عدم شرکت در برنامه‌های تلویزیونی و نداشتن فرصت و توان مالی در تولید و انتشار کارهای قابل توجه در طی شانزده سال گذشته نه من را از مردم ولی مردم را از من دور نموده و البته گله و شکوه‌ای از این بابت ندارم. حال این سؤال برایم مطرح است که آیا برای اجراهای زنده مخاطبین لازم را دارم؟ سؤال دیگر که برایم وجود دارد این است که با توجه به فضای موسیقی امروز و اصرار من در حفظ سبک کاری خودم آیا می‌توانم از عهده مخاطبین و خواسته‌هایشان برآیم؟» حال باید دید که نخستین کنسرت او پس از این همه سال با چه حال و هوایی برگزار خواهد شد و استقبال مخاطبان چطور خواهد بود. البته هنوز اطلاعات دقیق و جزییاتی از این کنسرت منتشر نشده است. مهدی یراحی، از صدای کارگران شدن تا بازگشت به صحنه مهدی یراحی، دیگر خواننده‌ای است که پس از مدتی هر چند کوتاه ممنوع‌الفعالیت بودن، بار دیگر و پس از چند ماه با حضور روی صحنه با طرفدارانش دیدار تازه می‌کند. او چندی پیش کلیپ جنجالی «پاره سنگ» را منتشر کرد که بخش‌های انتقادی این کلیپ، حواشی را برایش به همراه داشت تا جایی که او در بهمن‌ سال ۹۷ با انتشار متنی در کانال تلگرامی‌اش اعلام کرد که وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی تا اطلاع ثانوی او را از هرگونه فعالیت رسمی هنری منع کرده است. در متن منتشر شده از سوی مهدی یراحی آمده بود: «اینجانب مهدی یراحی، توسطِ مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا اطلاع ثانوی عملاً از هرگونه فعالیتِ رسمیِ هنری منع شده‌ام. به‌همین دلیل مجوزهای اجرای من در تمامی کنسرت‌های تهران و شهرستان‌ها لغو شده است.» البته پیش از این هم به تن کردن لباس کارگران بازداشتی فولاد اهواز توسط او و گروهش با واکنش‌هایی رو به رو شده بود. یراحی البته مدتی بعد در رادیو تهران توضیح داد و گفت شیطنت کرده و قسمتی از شعر را در کلیپ «پاره سنگ» تغییر داده است. حال پس از گذشت شش ماه این خواننده قرار است روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه آلبوم «سه گانه اجتماعی اول» و تعدادی از قطعات منتخب خود را در برج میلاد تهران برای مخاطبان اجرا کند. حمید عسگری، تک‌خوانی نوازنده زن و آغاز فشارها همانطور که اشاره شد، ممنوع‌الفعالیت شدن خوانندگان دلایل مختلف و متعددی دارد که البته در شیوه تازه برخورد مسئولان حوزه موسیقی، به صورت رسمی اعلام نمی‌شود. اما ماجرای حمید عسگری تا حدودی متفاوت است. عامل ممنوع‌الفعالیت شدن او اظهارنظر سیاسی یا رویکرد انتقادی نبود و تک‌خوانی یک خواننده زن در آخرین کنسرت عسگری در بهمن سال ۹۷ در برج میلاد تهران برایش حاشیه ساز شد. او در این کنسرت، لحظاتی از آهنگ «کجای دنیامی» را با گیتاریست زن گروهش همخوانی کرد و در ادامه، این ترانه در لحظاتی کوتاه به‌صورت تک‌خوانی توسط نگین پارسا ادامه یافت.   این اتفاق با واکنش سریع مسئولان همراه شد تا حدی که ممنوع الفعالیت شدن او به صورت علنی توسط دفتر موسیقی در اطلاعیه‌ای بدین شرح اعلام شد: «با توجه به تخلفات گروه حمید عسگری از ضوابط مجوز در اجرای اخیر، اعلام می‌شود شورای رسیدگی به اجرای صحنه‌ای، موضوع را بررسی می‌کند و تا زمان بررسی و تصمیم‌گیری، فعالیت گروه و موسسه برگزارکننده به حالت تعلیق در می‌آید.» حال اما گویا این خواننده مشکلی برای برگزاری کنسرت و البته انجام فعالیت هنری ندارد، چرا که در شهرهای مختلف ایران از جمله ارومیه امروز ۱۶ تیر کنسرت برگزار کرد. محمد معتمدی، اجرای خیابانی که به ممنوعیت ختم شد؟ برچسب ممنوع‌الفعالیت شدن تنها بر پیشانی خوانندگان پاپ نخورده است و خوانندگان موسیقی سنتی هم از این اتفاق در یک سال اخیر بی‌نصیب نبوده‌اند، از جمله محمد معتمدی. پس از آنکه موضوع کنسرت خیابانی مطرح شد و بسیاری از خوانندگان برای برگزاری این رویداد اعلام آمادگی کردند اما هیچگاه این وعده را عملی نکردند، معتمدی برای شادی مردم، کنسرتی را در پارک آب و آتش برگزار کرد اما این اقدام نیکوی او تبعاتی را گویا برایش به همراه داشت. او پس از برگزاری این کنسرت با انتشار پستی در اینستاگرام از ممنوع‌الفعالیت شدنش خبر داد، پستی که مدتی بعد از صفحه‌اش پاک کرد. معتمدی در این پست تاکید کرد که او مجوز پلی بک خواندن داشته است اما به این مجوز اعتنایی نکرده و بدون اطلاع دادن به گروهش و رهبر ارکستر، اجرای زنده برگزار کرد و به همین دلیل ممنوع‌الفعالیت شده است. البته این ادعای او با تکذیب همراه شد و مدیرکل دفتر موسیقی وقت با تاکید بر اینکه اداره اماکن و نیروی انتظامی نقشی در ممنوعیت فعالیت هنرمندان ندارد، ممنوع‌الفعالیت شدن معتمدی را نادرست دانست. حمید حامی، تصاویر بک استیج، دردسر ساز شد یکی دیگر از خوانندگانی که فعالیتش در سال گذشته با حواشی همراه شد و در نهایت منجر به ممنوع‌الفعالیت شدنش شد، حمید حامی بود. این اتفاق برای حامی از آنجا آب خورد که در بک استیج کنسرت او، تصاویر غیراخلاقی پخش شد که مورد انتقاد قرار گرفت و در نهایت منجر به تعطیلی کنسرت‌های او و سپس ممنوع‌الفعالیت شدنش تا اطلاع ثانوی شد. البته این خواننده در مصاحبه‌ای ضمن اظهار بی‌اطلاعی از پخش تصاویر، آن را ساختگی دانست و مدعی شد که توسط عده‌ای مشخص در اقدامی هدفمند این تصاویر منتشر شده است، او همچنین ممنوع‌الفعالیت‌شدنش را تکذیب کرد.   با این حال ممنوعیت او برای انجام هر گونه فعالیت هنری، زمان زیادی به طول نینجامید چرا که در اول تیر امسال برای کنسرت «نوستالژی عاشقانه ناصر چشم‌آذر» در برج میلاد روی صحنه رفت. حامد همایون و ممنوعیتی از جنس صداوسیما در تازه‌ترین نمونه از این دست ممنوع‌الفعالیت‌ها می‌توان به حامد همایون اشاره کرد که البته ممنوعیتش عمومی نبود و با وجود تمامی شایعات، تنها متمرکز بر سازمان صداوسیما بود. اما این اتفاق برای او از آنجایی شروع شد که در کنسرت‌اش در آمریکا، به تمجید از بهروز وثوقی پرداخت و بر سر مزار یک خواننده زن پیش از انقلاب در لس‌آنجلس رفت. این اقدام او در آغاز با شایعات ممنوع‌الفعالیت شدنش همراه شد که واکنش دفتر موسیقی را به همراه داشت که در اطلاعیه‌ای تمامی شایعات را تکذیب کرد اما گویا صداوسیما با این اتفاق به راحتی کنار نیامد و در اطلاعیه‌ای از ممنوعیت فعالیت او در این سازمان خبر داد که واکنش همایون را هم به همراه داشت. حال به‌تازگی صدای این خواننده از رادیو پخش شد تا به نوعی حکایت از پایان ممنوع‌الفعالیت شدنش در صداوسیما باشد.   برگ‌های دفتر موسیقی این مرز و بوم را که تورق کنیم، از این دست حکایت‌ها بسیار بوده و هست، از شباهت صدای خشایار اعتمادی به داریوش که برای مدتی عامل منع او از هر گونه فعالیت هنری بود تا مدتی پیش که تعدادی از خوانندگان پاپ به دلیل عرضه آثارشان در یک سایت و اپلیکیشن خارجی که مورد تایید نبود، ممنوع‌الفعالیت شدند. ]]> هنری Mon, 08 Jul 2019 10:20:54 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162631/ فرصت شناخت سبک‌های موسیقی را به مخاطب بدهیم/ آغاز «قصه‌های اپرا» http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162612/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ سعید شکوهی که طی سال‌های اخیر با نام هنری «آترین ادالان» در حوزه موسیقی مشغول به فعالیت است، ضمن ارائه توضیحاتی درباره پروژه «قصه‌های اپرا» بیان کرد: پروژه «قصه‌های اپرا» نتیجه سال‌ها تحقیقات و تجربه من در حوزه موسیقی کلاسیک است که طی آن متوجه شدم آن دسته از مخاطبانی که با موضوع اپرا آشنایی ندارند همواره پس از شنیدن این شیوه، دافعه پیدا کرده و از این فضا کمتر استقبال می‌کنند. من با تمرکز بر چنین واکنش‌هایی بود که تحقیقاتم را آغاز کرده و تلاش کردم متد یا شیوه‌ای را طراحی کنم تا بتوان مخاطبان بیشتری را به سمت اپرا جذب کرد. وی ادامه داد: ما در این پژوهش‌ها و تحقیقات بود که متوجه شدیم دلیل پس زدن مخاطب، عدم آگاهی آن‌ها از اپراست که آن‌ها را به سمت شنیدن موسیقی‌های سرگرم‌کننده هدایت می‌کند. من همواره برای مقایسه اپرا و موسیقی پاپ مثال ورزش بیس‌بال را می‌زنم. اینکه اپرا مانند ورزش بیس‌بال می‌ماند که گرچه هزاران مخاطب دارد، اما مخاطبانی هم هستند که با این ورزش آشنایی ندارند و ترجیح می‌دهند که فوتبال را انتخاب کنند در حالی که شاید بیس‌بال برای او بتواند جذاب‌تر هم باشد اما چون قوانین بیس‌بال شرایط پیچیده‌ای دارد و کسی هم او را به دانستن این ورزش ترغیب نمی‌کند، پس در این چارچوب فوتبال بهترین ورزش می‌شود. شکوهی افزود: ما در موسیقی هم چنین شرایطی داریم. یعنی چون اپرا نسبت به موسیقی پاپ دارای حساب و کتاب بوده و زبان سخت‌تری دارد بنابراین مخاطب و شنونده عام ترجیح می‌دهد فقط به موسیقی پاپ گوش کند در حالیکه می‌توان با روش‌هایی چنین رویکردی را متعادل تر کرد.   این هنرمند با اشاره به راه‌اندازی پروژه «قصه‌های اپرا» تاکید کرد: ما پروژه «قصه‌های اپرا» را دقیقاً با همین انگیزه راه‌اندازی کردیم اما چون می‌دانستیم اسپانسرها و حامیان مالی، عمده تمرکز خود را بر حمایت از موسیقی پاپ معطوف کرده‌اند آمدیم و طرح «قصه‌های اپرا» را در گروه‌های کوچک مستقر در آموزشگاه‌ها پیاده کردیم. وی افزود: در این طرح آنچه از اپرا برای مردم ارائه می‌شود، اجرای اپرا در قالب قصه و روایت‌های ساده است که در آن کوشش شده مخاطب همراه با اپرا تصویرسازی ساده‌تری از یک داستان ساده داشته باشد تا حین اجرای قطعات علاوه‌بر شنیدن یک اپرا در چارچوب‌های فنی آن بتواند همراه با قصه‌های ساده‌ای که برای او روایت می‌شود، ارتباط بیشتری برقرار کند. شکوهی تأکید کرد: ما بر اساس متدی که در این حوزه شروع کردیم، پادکست‌های رادیویی را با عنوان «رادیواپرا» نیز طراحی کرده‌ایم تا بتوانیم همراه با پروژه «قصه‌های اپرا» لذت آموزش را به شنوندگان منتقل کنیم. به هر حال ما از آن مجموعه‌هایی نیستیم که فقط مایلند برای پرکردن سالن‌های خود دست به هر کاری بزنند. ما تصمیم داریم به سهم خود به مردم فرصت شناخت سبک‌های مختلف موسیقایی را بدهیم و امیدوارم در این راه نهادهای مرتبط با ما همراهی داشته باشند. وی درباره اجراهای زنده پروژه «قصه‌های اپرا» هم گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته روز سوم مردادماه کنسرتی را در تالار رودکی تهران برگزار خواهیم کرد. این در حالی است که برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها از جمله کلیسای وانک اصفهان و تعدادی از مجموعه‌های دیگر هم صورت گرفته که به زودی درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. ]]> هنری Mon, 08 Jul 2019 08:08:50 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162612/ انتقاد علی‌اصغر شاه‌زیدی از وضعیت موسیقی سنتی http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162527/ به گزارش ستاره ها؛ علی‌اصغر شاه‌زیدی ـ استاد آواز ایرانی ـ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از همه کسانی که اهل موسیقی هستند یا نیستند، خواهش می‌کنم دست از سر مکتب اصفهان بردارند. هر کسی که از راه رسیده درباره این مکتب صحبت کرده، نظر داده و ضربه سختی به آن وارد کرده است. مگر این مکتب چه گناهی کرده است؟  این خواننده و مدرس آواز ادامه داد: از نوازندگان ساز و خوانندگان آواز می‌خواهم به‌ جای وصل کردن خودشان به مکتب اصفهان، سعی کنند خوب بخوانند و خوب بنوازند. مکتب اصفهان یک شیوه است و هر فردی نمی‌تواند آن را مثل یک چتر روی سر خود بگیرد و به دیگران نشان بدهد و فخر بفروشد.  وی تأکید کرد: موسیقی سنتی اصفهان با هیچ آفتی روبه‌رو نیست. تنها تهدید آن افرادی هستند که سطح کارشان پایین است و می‌خواهند ضعفشان را با چسبیدن به اعتبار مکتب اصفهان پنهان کنند.   شاه‌زیدی با انتقاد از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز اگر شرکتی بخواهد از اداره ارشاد، مجوز برگزاری کنسرت پاپ بگیرد، موظف است قبل از برگزاری کنسرت پاپ، یک کنسرت موسیقی سنتی برگزار کند و به این شکل وزارت و ادارات ارشاد، موسیقی سنتی را وجه‌المصالحه خود قرار می‌دهند. وی افزود: در نتیجه این رویکرد، شرکتی که می‌خواهد کنسرت پاپ برگزار کند و توانایی برگزاری کنسرت سنتی را ندارد، یک گروه موسیقی مبتدی را با خواننده‌ای مبتدی در سالنی جمع می‌کند تا به‌صورت فرمالیته این کار را انجام داده باشد و این ظلم بزرگی است که ارشاد در حق موسیقی سنتی یا بهتر بگویم، موسیقی ایرانی می‌کند. شاه‌زیدی خاطرنشان کرد: اکثر شرکت‌ها، کنسرت موسیقی سنتی ایده‌آل و باکیفیت برگزار نمی‌کنند و آسیبی بزرگ‌تر از این در طول تاریخ نمی‌شد به موسیقی سنتی زد. اینکه اداره ارشاد به شرکتی بگوید تا کنسرت سنتی نگذاری مجوز کنسرت پاپ به تو نمی‌دهیم در شأن و مقام موسیقی ایرانی نیست. ]]> هنری Sun, 07 Jul 2019 09:51:12 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162527/ چهارمین جشنواره «نواهای رضوی» برترین‌های خود را شناخت http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162472/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر؛ این چهارمین دوره از جشنواره مجموعه برنامه‌های هفدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) بوده که با هدف ترویج، تعمیق و گسترش فرهنگ منور رضوی به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و در سطح ملی و بین المللی برگزار شد. احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ابتدای این مراسم ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی توضیح داد: همراهی مردم شریف استان تهران با هنرمندان حاضر در جشنواره، جای قدردانی ویژه دارد. البته در این راه همراهی معاون هنری وزیر ارشاد، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مدیرعامل انجمن موسیقی، مدیرعامل خانه موسیقی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نکته حائز اهمیتی بود که لازم است در اینجا تشکر ویژه‌ای از این عزیزان داشته باشم. وی ضمن قدردانی از اعضای هیأت داوران این دوره از جشنواره گفت: خوشبختانه در این دوره از جشنواره استقبال خوبی از سوی مردم استان تهران از آثار شرکت‌کننده انجام گرفت و امیدوارم مجموعه این برنامه بتواند در توسعه فرهنگ دینی و رضوی تقش مؤثری را ایفا کند. تجلیل از هنرمندان و ذاکران رضوی تجلیل از هنرمندان و ذاکران رضوی بخش دیگری از مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی بود که در این بخش از استاد حاج احمد مراتب از اصفهان در حوزه موسیقی مذهبی، ذکر و مدیحه، استاد علی اسمی از رشت در حوزه پیش‌خوانی‌های تعزیه، خانم صدیقه بحرانی (ذاکر لالایی تیتراژ ابتدایی سریال مختارنامه) در حوزه ذکر و شروه‌خوانی و رضاصادقی در حوزه موسیقی پاپ قدردانی به عمل آمد.   یکی از نکات قابل توجه اجرای زنده یک قطعه درباره حضرت رضا (ع) توسط رضا صادقی در این بخش از برنامه بود که با استقبال مخاطبان مواجه شد. رضا صادقی قبل از اجرای برنامه خود خطاب به مخاطبان حاضر در سالن گفت: چه منتی از این بزرگ‌تر که روزی از یک هنرمند که همواره برای باور مردم خوانده، به جهت این کار کوچک قدردانی شود. من یک سال و نیم بیشتر نداشتم که دکتری آمپولی به عصب پایم زد و پایم از کار افتاد. در این بین بارها و بارها به دکترهای مختلف مراجعه کردیم و دعاهای زیادی خواندیم. اما همیشه برایم جای سوال بود که چرا پدرم هیچوقت من را برای شفا به پابوس امام رضا (ع) نبرد. از او یک بار این سوال را کردم و او در پاسخ گفت: «پسرم امام رضا (ع) به قدری به ما حال خوب داده است که هیچ احتیاجی نیست حال بدمان را پیش او ببریم.» پس شما بدانید وقتی من این حرف‌ها را می‌زنم، با تمام وجودم ادعا می‌کنم که بدون هیچ سفارشی، کاری را با موضوع امام رضا می‌خوانم و حالا خوشحالم که من را در این جمع پذیرفتید. برگزیدگان دوره چهارم معرفی و قدرداتی از برگزیدگان چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی بخش دیگری از مراسم اختتامیه بود که بر اساس آرای هیأت داوران هنرمندان و گروه‌های برگزیده به شرح زیر اعلام شدند: هنرمندان و گروه‌های برگزیده بخش بین‌الملل: گروه عاشیق‌های آذربایجان از کشور جمهوری آذربایجان / ‏‬ گروه «خوش نواز» به سرپرستی محمد نسیم خوش نواز از کشور افغانستان / ‏‬ عبدالغفور قزاق از کشور قزاقستان، المت جمال کایهان از کشور ترکیه   هنرمندان گروه‌های برگزیده بخش ایران: گروه «اخوان» سنندج به سرپرستی منصور مرادی / ‏‬ گروه «نجوای کتول» به سرپرستی محمدرضا برزگر از علی آباد کتول / ‏‬ گروه اردشیر نوایی از خرم آباد لرستان / ‏گروه «ندای جام» از تربت جام به سرپرستی شهرام فرهادی نیا‬ / ‏‬ گروه «بخشی» به سرپرستی سلطان رضا ولی نژاد از شیروان / ‏‬ گروه نغمه‌های شاه جهان از شهراستان فاروج به سرپرستی مظاهر حدادیان / ‏‬گروه قاف عشق به سرپرستی فرشید خویی وند از ورامین / ‏‬گروه «پیر پتر» به سرپرستی اسحاق بلئوچ نسب از شهر چابهار / ‏‬ گروه چاوشی خوانی به سرپرستی محمد حسن باغبانی از حویبار مازندران / ‏‬ گروه یاری به سرپرستی سید زاهد حسینی / ‏‬ گروه میسان از اهوار به سرپرستی باسم حمادی / ‏‬ گروه فریان کویر به سرپرستی غلام فاروق فقیری از مشهد / ‏‬ سلمان سورگی از بیرجند خراسان / ‏‬ گروه «قاصدک» به سرپرستی سیعد علی اسماعیلی از تهران / ‏‬ گروه «عاشیقلار میشو» به سرپرستی احد ملکی از تبریز / ‏‬ محمد نعیمی از شهر رامیان / ‏‬ گروه «لری» به سرپرستی فرشاد سیفی از لرستان / ‏‬ گروه «آوای کلپورگان» به سرپرستی خسرو سیاهانی از چابهار / ‏‬ گروه «کرامت» به سرپرستی علی مراد زاده از اصفهان / ‏‬ گروه چاووشی خوانی به سرپرستی غلامرضا فرج پور از مازندران / ‏‬ گروه «صبا» به سرپرستی خلیل شیری از تایباد / ‏‬ گروه «کلار بختیاری» به سرپرستی داریوش اسکندری از شهر کرد اجرای مراسم کرنانوازی به سبک نقاره زنان مرقد مطهر حضرت امام رضا (ع)، پخش تیزری از روند برگزاری چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی، پخش نماهنگی از آثار شرکت کننده به همراه گفتگو با اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره و تعدادی از هنرمندان، اجرای گروه کُر اردیبهشت به سرپرستی حمید عسگری، اجرای موسیقی کشور ترکیه، اجرای گروه «ملل» متشکل از عاشیق‌های آذربایجان، اجرای گروه «پیرپتر» از استان سیستان و بلوچستان به سرپرستی نصیر ملازهی، پخش نماهنگی با موضوع امام رضا با صدای علیرضا افتخاری از بخش‌های مختلف مراسم با اجرای سید عباس سجادی بود. سید محمد مجتبی حسینی، محمد اله یاری، حسام الدین سراج، قاسم رفعتی، حمیدرضا نوربخش، فاضل جمشیدی، علی ثابت نیا، احمدصدری، مهیار شادروان، تقی ضرابی، هوشنگ جاوید، محمد سلمانی از مهمانان ویزه مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی بودند. ]]> هنری Sun, 07 Jul 2019 03:02:54 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162472/ قدردانی پدر بهنام صفوی از «صندوق اعتباری هنر» http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162275/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری مهر، سید محمد علی صفوی پدر مرحوم بهنام صفوی خواننده فقید موسیقی پاپ کشورمان که چندی پیش پس از مدت مبارزه با بیماری به دلیل عارضه مغزی دار فانی را وداع کرد از مساعدت‌ها و همراهی صندوق اعتباری هنر در حمایت مالی و معنوی مراحل درمانی فرزندش طی ماه‌های گذشته قدردانی کرد. صفوی در ارزیابی عملکرد صندوق اعتباری هنر و بیمه تکمیلی آن در پوشش هزینه‌های درمان هنرمند مرحوم، بهنام صفوی گفت: در طول درمان بهنام عزیز صندوق اعتباری هنر همراهی خوبی با ما داشتند و در شرایطی که از نظر روحی وضعیت خوبی نداشتیم و پسرم در بستر بیماری بود حضور این مجموعه برای ما قوت قلب بود. به هر ترتیب بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر سهم بالایی از هزینه‌های درمانی بهنام را پوشش داد و ما در این زمینه مشکل خاصی نداشتیم و مدیریت وکارکنان صندوق با ما همراهی کردند. وی در پایان صحبت‌های خود با قدردانی از فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر بر تداوم و همراهی بیشتر این مجموعه با هنرمندان بخش‌های مختلف تاکید کرد. بهنام صفوی خواننده پاپ کشور دوشنبه ۲۳ اردیبهشت سال ۹۸، در سن ۳۶ سالگی و بعد از چند سال مبارزه با بیماری سرطان، در بیمارستان میلاد اصفهان چشم از جهان فروبست. این خواننده متولد سال ۶۲ در شهر شیراز بود که تحصیلات تکمیلی خود را در رشته عمران به پایان رساند. وی موسیقی را از سنین کودکی با نواختن پیانو و در کنار آن نواختن سازهای کوبه‌ای آغاز کرد و از آن زمان تا زمان حیات خود به صورت مستمر در حوزه موسیقی و نوازندگی به فعالیت خود ادامه داد. صفوی سال ۸۵ با انتشار قطعه «تمنا» خود را به جریان رسمی موسیقی پاپ ایران معرفی کرد که استقبال مردم از این اثر این انگیزه را در او ایجاد کرد که دو سال بعد از انتشار این قطعه، آلبوم «عشق من باش» را در بازار موسیقی منتشر کند. او در سال ۹۱ آلبوم «آرامش»، در سال ۹۳ آلبوم «فوق‌العاده» و در سال ۹۵ آلبوم «معجزه» را روانه بازار موسیقی کرد. برگزاری کنسرت‌های مختلف داخلی و خارجی و همچنین تولید چندین تک آهنگ از جمله فعالیت‌های این خواننده در حوزه موسیقی بود. ]]> هنری Wed, 03 Jul 2019 03:31:42 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162275/ موسیقی ایران نان و گوشت می‌خواهد http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162208/ به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ امیری که سال گذشته به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی ایران را هدایت کرد، معتقد است افراد آموزش‌دیده برای رهبری ارکستر در ایران کم هستند و به ایسنا می‌گوید: ارکستر ملی ایران از آغاز بودجه‌ی مناسبی نداشته است. باید نوازندگان بیش‌تری به این ارکستر بپیوندند که به دلیل محدودیت بودجه هنوز این اتفاق رخ نداده است. او ادامه می‌دهد: متأسفانه روال منطقی در هیچ فعالیت موسیقایی دیده نمی‌شود. فقط می‌گویند حالا که ارکستری داریم آن را نگه داریم. در حالی که اول باید تفکر و نگرش را درست کنند و در ادامه بر اساس برنامه حرکت کنند. لازم است پس از اعلام سیاست فرهنگی کوتاه‌مدت و بلندمدت، بودجه، انتخاب نوازنده، رپرتوار، تدارک کنسرت، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، همه و همه، بررسی شوند. متأسفانه تک تک حلقه‌های این زنجیر با مشکلات عدیده مواجهند. این رهبر ارکستر به مشکلات آرشیو نت‌ها اشاره کرده و می‌گوید: راهی برای دسترسی به نت‌ها نیست و آرشیوها بدون چیدمان درستی در حال خاک‌خوردن‌ هستند. باید خیلی خوش‌شانس باشید تا بتوانید نتی را پیدا کرده و استفاده کنید. امیدوارم قدم‌های مثبتی چه برای نت‌ها چه برای نوازندگان و چه برای برنامه‌ریزیِ ارکسترها برداشته شود. امیری بیان می‌کند: موسیقی ایران نیازمند بدیهی‌ترین نیازهای اولیه است و نان و گوشت می‌خواهد تا جان بگیرد. امیدوارم متولیان فرهنگی به طور جدی در این زمینه بکوشند و فکری برای آن بکنند. ]]> هنری Tue, 02 Jul 2019 07:51:55 GMT http://www.setarehnews.ir/fa/doc/news/162208/